onsdag 21 september 2011

Textning i klassrummet - varsågoda!

Day 140/365 by ssteacher, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  ssteacher 

Många skolor förbjuder mobiler i klassrummet och visst är de väldigt störande när de används vid fel tidpunkt. Men i stället för att bara förbjuda dem borde vi se om vi kan integrera mobilkommunikation i klassrummet. Detta tas upp i en artikel i brittiska The Guardian, The case for teaching texting. Artikeln beskriver hur en lärare i engelska gav sina elever uppdraget att undersöka hur de kommunicerar via text eller andra tjänster som bygger på korta medelanden som Twitter. Resultatet var ett stort engagemang och många intressanta slutsatser om hur ungdomar kommunicerar.

Den internationellt välkända experten i det engelska språket, Professor David Crystal, har skrivit mycket om hur textning kan till och med bidra till barnens språkutveckling (läs en artikel av honom om detta).

- The latest studies (from a team at Coventry University) have found strong positive links between the use of text language and the skills underlying success in standard English in pre-teenage children. The more abbreviations in their messages, the higher they scored on tests of reading and vocabulary. The children who were better at spelling and writing used the most textisms. And the younger they received their first phone, the higher their scores.

Det är klart att alla måste lära sig när man får använda mobilen och när den helst ska vara avstängd men vi kan säkert hitta på många sätt att använda textning, Twitter och Facebook direkt i klassrummet. Eleverna har en kraftfull dator i sina händer - den borde utnyttjas även för lärande.

En artikel till om textning i klassrummet som är värt att läsa är Texting in the classroom: not just a distraction av Audrey Watters (Edutopia).

Inga kommentarer: